DFG-Forschungsprojekt (abgeschlossen) >> english version
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»Intermediale Szenographie.
Raumästhetiken des Theaters am Beginn des
21. Jahrhunderts«
Im Horizont der Medien werden im Theater seit einiger Zeit Räume erkundet, die ihm eigentlich fremd sind. Im Spannungsfeld zwischen Bühne, dem sogenannten ›Realraum‹ und virtuellen Räumen - werden neue Relationen erforscht: sei es im kaleidoskopischen Zusammenspiel des Theaters mit Räumen von Fernsehen und Film, oder ›verschaltet‹ mit den Chaträumen einer (im Alltag längst omnipräsent gewordenen) Telekommunikation und den globalen Netzwerken und Online-Zonen des Internet.
Die am Beginn des 21. Jahrhunderts erkennbare Vielfalt künstlerischer Raumentwürfe diskutiert die vorliegende Studie als Ästhetik des Raums, die unter dem Leitbegriff Intermediale Szenographie entfaltet wird. In einer Reihe exemplarischer Analysen (berücksichtigt werden v.a. Arbeiten von Penelope Wehrli, Bert Neumann, Stefan Kaegi/Rimini Protokoll und Christopher Kondek) unternimmt das Forschungsprojekt eine Revision der bisher geltenden theaterwissenschaftlichen Kategorie ›Raum‹; Anschlüsse der Theaterwissenschaft an die neuere kulturwissenschaftliche Diskussion um den Raum (Spatial Turn), vor allem an Erkenntnisse der Medientheorie, Architekturtheorie und Kommunikationssoziologie, werden erarbeitet. Bereitgestellt wird damit ein Modell zur Analyse intermedialer Szenographien, das einen differenzierenden Blick auf Spielarten eines Theaters ›zwischen den Räumen‹ ermöglicht.
Forschungsrichtung
Theaterwissenschaft als Medienwissenschaft; Intermedialität des Theaters, Theorien des Raums.
Konzept © Birgit Wiens. Gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG), zur Realisierung als DFG-Einzelprojekt am Institut für Theaterwissenschaft (twm) der LMU München.
  
www.theaterwissenschaft.uni-muenchen.de
 
 
»Intermedial Scenography.
Spatial Aesthetics of Theatre at the Turn of the 21st Century«
DFG-Research Project
The aim of the project is a revision of the theatre studies category »Space«. In the theatre one can observe spatial building models for some years now whose designation as an art form of the ›here and now‹ is being transcended. They partially follow the critical spatial discourse of the 20th century which brought the essentialist view and concept of space to a bursting point as a consequence of its modern dynamisation as well as postmodern ›spatialization‹. Here one can add medial ›interconnections‹ (Wehrli, Kondek, Kaegi amongst others) that now focus on the spatial qualities of a media-conveyed ›somewhere else‹ within the situation of a ›here and now‹ as an aesthetic, but also social, economical and politically relevant, phenomenon.
To date »Space« is seen as being the interplay between theatric space (the theatre building), location-specific space (the local context), the scenic as well as the dramatic space by theatre studies and analysed in these categories. Not registered here are therefore the phenomena of spatial distance or »distant presence« (Fassler). In other disciplines (media studies, sociology, architectural theory amongst others), though, the cultural implications are being discussed as symptoms of a »Spatial Turn« (Crang/Thrift). This study therefore intends to catch up with and connect to this discourse in an interdisciplinary fashion.
For the analysis of intermedial scenographies and the mediatized surroundings a model will be developed (theatre studies-based analysis of communication spaces) whilst reviewing the already-at-hand semiotic and phenomenological approaches. The main problem fields are: Connectivity, the interplay between presence, telepresence and absence, perception as well as teleperception.
Research fields
Theatre studies as media studies, the intermediality of theatre, theories on space.
Concept © Birgit Wiens. The research project is located at the LMU Munich, Institute of Theatre Studies (twm), funded by the German Research Foundation (DFG).
www.theaterwissenschaft.uni-muenchen.de